kasalj-poliklinika-gemini01

Jeste li znali da, osim što oštećuje sluznicu dišnih puteva, kašalj kao posljedica infekcije, potiče udarac struje zraka na sluznicu larinksa jačinom koja odgovara udarcu automobila u kameni zid pri brzini vožnje od 300 kilometara na sat? Ako niste, vrijeme je za pravilnu edukaciju o ovom dosadnom stanju koje nam obično ostaje u obliku nuspojave gripe ili viroze.

Dok gripa obično ima svoj vijek od nekoliko dana, kašalj zna potrajati. Ako ga zanemarujete duže od tjedan dana, obavezno posjetite liječnika. Naime, kašalj koji traje duže od tri dana, oštećuje sluznicu gornjih dišnih puteva, a svaki refleks koji ‘istrpimo’ uzrokuje češći podražaj na kašalj i tako dolazi do kroničnog stanja kojemu često ne vidimo izlaz.

Začarani krug se nepravilnim liječenjem nastavlja, a nakon toga se liječi otežano i dugotrajno. Kašalj kao posljedica infekcije dišnih putova, podrazumijeva da se upala proširila na bronhi i pluća, stoga je kontrola i pregled liječnika važan kako bismo ustanovili koliko je infekcija uznapredovala. Latentne upale pluća, TBC, katari bronha i početak astme vrlo se često manifestiraju upravo kašljanjem, a sam kašalj je zapravo prirodni obrambeni mehanizam, zaštitni refleks, koji svojim mehanizmom zapravo želi osloboditi naše dišne puteve od stranih čestica i drugih produkata upale, pojašnjavaju stručnjaci iz šibenske poliklinike ‘Gemini’.

Manifestira se naglim izbacivanjem zraka iz pluća, s ciljem izbacivanja nakupljenog sadržaja iz dišnih putova, često je popraćen zvučnim fenomenom, a centar za kašalj koji je smješten u mozgu, podražuje se živcima čiji su završeci smješteni odmah ispod površine dišnih putova.

Što se vrsta kašlja tiče, laringelarni je onaj koji se javlja na mahove, u napadima, a bolesnik pri iskašljaju obično nema vremena za udah. Trahealni kašalj pak karakterizira specifičan zvuk koji se u medicinskom žargonu naziva ‘lavež’, a s njim su prisutni i jaki bolovi u prsnoj kosti, najčešće kao posljedica upale dušnika. U početku je suh, a potom slijedi iskašljavanje popraćeno izlučivanjem sekreta.

Astmatski kašalj najčešće je prisutan kod akutnih ili kronično opstruktivnih bolesti pluća, manifestira se dubokim udahom, nakon čega se u plućima osjeti otežan probojan izdah, dok bronhijalni kašalj ima svoj kontinuitet, bez naglih napadaja. U početku je suh, a potom slijedi iskašljaj koji ćete, u slučaju prisutne infekcije, prepoznati po žućkasto – zelenoj boji.

Postoji, naravno, i pušački kašalj, budući da plinovi, katran i ostale štetne tvari iz cigareta uništavaju stanice dišnih putova. U terapiji te vrste kašlja ne preporučuju se, poručuju liječnici, sredstva za smirivanje kašlja da bi se omogućilo izbacivanje sluzi. Budući da refleks kašlja nakon nekog vremena više ne može izbaciti nagomilanu sluz, postoji opasnost da ona postane plodno tlo za razmnožavanje bakterija i super-infekcije.

Kašalj kod srčanih bolesti, pri naporu ili pak vodoravnom položaju tijela također se mora liječiti, a neugodne simptome, među ostalim, možete spriječiti sljezovom sluzi u sirupu, pastilama islandskog ili šumskog lišaja, medom i mednim bombonima, karameliziranim šećerom u bombonima ili pastilama, eteričnim uljima lavande i kamilice, inhaliranjem fiziološkom otopinom, čajevima od trputca, sljeza ili kadulje, ali i ovlaživanjem zraka prostorija u kojima boravimo.

kasalj-poliklinika-gemini02

Od prehrambenih namirnica preporučuju se juhe, tople kaše, med, nešto slanija hrana radi smanjenja otoka sluznice, te aromatični začini poput hrena, đumbira, bijelog papra i komorača, koji pomažu širenju dišnih putova i dubljem disanju. Napitci i hrana ne bi smjeli biti prevrući ili prehladni da se podražaj na sluznici ne bi pojačavao, a žvakaće gume i tvrdi bomboni poželjni su, jer potiču salivaciju, dok se zrnati keksi, kolači sa šećerom u prahu i sladoledi ne preporučuju osobama koje suho kašlju, kažu stručnjaci za plućne bolesti.

Kažemo da kašalj sazrijeva kada je popraćen izbacivanjem sluzi različite boje i konzistencije, a lijekovi koji također, među ostalima, potiču i ublažavaju uklanjanje bronhijalne sluzi su, primjerice, ekstrakti bršljana, sladića,metvice, sljez te eterična ulja poput anisa.

Podsjetimo još jednom, kašalj se ne smije zanemarivati, već pravilno liječiti, a ako ste kod sebe ili u krugu svoje obitelji i prijatelja primijetili simptome kašlja koji traju duže no što je uobičajeno, stručni savjet i pomoć potražiti možete upravo u poliklinici ‘Gemini’, kod prof. dr. sc. Kornelije Miše, pulmologinje koja se bavi intenzivnom terapijom plućnih bolesnika, te kroničnim, imunološki i malignim plućnim bolestima.